Hjerteøvelser dag 1: JORD

Vi lever litt ad hoc, alle sammen. Kjøleskapet må fikses, mail må svares, noen må plukke opp jentungen på fotballtrening. Vi bekymrer oss over grå hår og valker. Og i hodet går diskusjonen skal, skal ikke kjøpe den kjolen. Skal, skal ikke se etter ny jobb. Skal, skal ikke ringe en venninne som strengt tatt burde ringe deg.  Skal, skal ikke ta opp den kjipe arbeidssituasjonen med sjefen. Alt dette mens vi lager middag. Spiser middag. Legger ungene. Og i bakgrunnen, som en gammel radio vi aldri slå av, går en jevn dur av selvkritikk.

 

Å leve fra nakken og opp gir oss en murrende utilfredshet. Vi klarer ikke helt gripe tak i hva vi føler, eller hva vi vil. Det er vanskelig å finne overskudd,  vanskelig å finne motivasjon. Det vi virkelig ønsker og drømmer om, er vanskelig å skille fra hva vi skulle og burde ha gjort.

 

Å LANDE, HER

Jorda representerer de primære forutsetningene for å ha et godt liv. Føler du deg trygg?

De fleste av oss har tak over hodet og mat på bordet, men kan vi være oss selv? Føler du deg akseptert ? Aksepterer du deg selv?

For å lande i kroppen behøver vi å møte alt som er i oss med raushet og vennlighet.

 

Raushet for den vi er, akkurat nå.

Ingenting trengs å fikses på, akkurat nå.

Den kloke fine deg er her, akkurat nå.

 

 

 

Under følger øvelser du kan gjøre om du ønsker. En hvileøvelse, en meditasjon, og en liten oppfordring…

 

HVILEØVELSER

Her finner du bretteguide til pleddene vi bruker i alle øvelsene. Velg en av øvelsene, eller kanskje begge 2?

 

Barnet med støtteBARNET MED STØTTE 5-10 MIN

Stable 3 pledd (modell 2) og plassér midt på matten.  Obs, når du legger deg ned over, trekk pleddene så nært deg som mulig. Gjerne trekk øverste helt tett mot magen. Du skal kjenne et mildt press mot magen.  Dersom det strekker for mye i lysker/lår, finn noe å sette rompa på slik at du får løftet deg litt opp. Armer hviler tungt mot gulvet. Myke opp rygg og skuldre. ( Barnet med støtte krever mye justering)

La dette bli din lille hvile. Etter barnet er det godt å legge seg flatt ned på magen over gulvet. Eller kanskje du vil avslutte sittende med hendene til hjertet.

 

 

 

 

 

SURFEBRETT, 10 MIN.

1. Underste pledd (brett etter mod. 1) legges på matten der overkroppen din skal hvile. Stable oppå et pledd til ( brett mod. 2, frynser kortsiden) la disse ligge kant i kant på hodesiden. Siste teppe rulles til en pølse og legges som støtte under anklene.

  1. Når du legger deg ned på magen her, lar du øverste pledd komme like over hoftekanten, slik at du får et lett press mot magen, det er nedre del av magen som har mest effekt av presset. Hoftene hviler kun mot 1 pledd.

Juster slik at ankelstøtten ligger riktig.

Dersom du ligger riktig nå vil du kjenne at både ankler, knær og hofter hviler godt. Magen har et lett press. Ryggen slapper av. Armene kan ligger ut mot siden.

 

La hele kroppen få være tung mot gulvet. Skuldre og armer ligger sånn som passer deg best.

Observer pusten, uten å styre den. La den være fri og myk. Kjevene slapper av, ansiktet slapper av.

La utpusten hjelpe deg å mykne opp.

 

 

 

MEDITASJON, GÅENDE, 5 MIN

Dagens meditasjon får du her, som tekst. Men du må opp og stå. Ut å gå.

Gående meditasjon høres rart ut, men du har nok gjort det før.

Uten å tenke på det som meditasjon.

Så hva er forskjellen?

At du lar alt annet være.

Å gå barfot er herlig for noen, for andre er sko bedre.

Gå ute eller inne, i byen kan det se pussig ut å gå for langsomt.

Men finn et sted, og gå. Kjenn underlaget skritt og skritt. Hardt eller mykt.

Varmt eller kaldt. Vått eller tørt. Du observerer, helt nøytralt.

Jeg løfter foten, setter den ned.

Observasjonene er enkle, sansene åpne.

Tankene vil fort også begynne å vandre,

men kom tilbake til føttene og underlaget.

Forankringen.

 

En øvelser til, for den som vil…

Gå ut, om du har mulighet. Oppsøke naturen, eller en hage, en park, eller bare ta en kikk på himmelen. Gi deg selv tid til å reflekte. Ta med notatboka om du vil.

Hva føler du? Det finnes ingen gale svar her. Noen ganger gir naturen positive følelser, andre ganger det motsatte. Noen ganger føler vi ingenting, andre ganger alt på en gang. Skriv eller tegn, eller tenk. Men gå ut. Møt landskapet.

Takk for at du er med #hjerteøvelser!

 

Jeg elsker når vi deler våre opplevelser.  Enten på sosiale medier, kommenterer på bloggen eller send meg mail.

I morgen er det dag 2….