Hjerteøvelser Dag 2

TILHØRLIGHET

Har du kjent hvor befriende det er å snakke åpent sammen med en god venn? Når samtalen går løst og skuldrene senker seg? Når du kan plumpe ut med pinligheter og være sårbar uten risiko? Eller motsatt,  har du kjent hvordan vonde ting du bærer på får deg til å føle deg alene?

Først, ikke alle fortjener åpenheten og tilliten din. Vi tilhører hverandre, men vi tilhører først oss selv. Mange av oss har også opplevd å være sårbar ovenfor noen som avviser oss. Sjelden føler vi oss så alene som da.

Når vi tør å være menneskelig

Vi har et underlig glansbilde i  hodet som fremstiller andres verden som enklere og bedre enn vår egen. Og vi har en forestilling om at dersom andre får vite hvor kaotisk vi er på innsiden, vil de snu ryggen til oss. De perfekte glansbildene gir oss ikke mer enn ensomhet og utilstrekkelighet.

Men virkeligheten motsatt. Vi føler tilhørlighet til hverandre når vi  tør å være menneskelig.  Når vi tør å dele våre historier. Det er derfor jeg fortsetter å fortelle minst historier. Jeg vet at de ikke er unike. Jeg vet at du vil kjenne deg igjen. Enn hvor forskjellig vi tilsynelatende er.

 

DAGENS ØVELSER, HVILE & METTA- MEDITASJON

 

Stable to pledd på tvers over matta etter modell 2. Fold så en enkel “pute” i passe høyde til å ha under hodet. Legg deg ned på siden, la skulder og arm komme på oversiden av pleddene. Jeg liker å legge pleddene ganske høyt oppe, nært armhulen, slik at den løfter opp siden av brystkassa. Armen kommer opp over hodet slik du vil. Se på beina mine hvordan de ligger. Underste kne trekkes opp, øverste får falle mot gulvet ( eller legg noe under som støtter det)

Hele siden av kroppen er i en mild og myk strekk.

I stillingen: Kjenn at du ligger komfortabelt. Slapp av i hele kroppen, myke kjever og ansikt. tillat deg selv å være tung mot gulvet. Hvile 5 minutter på hver side.

Takk deg selv for at du tok deg tid til å hvile i dag også!

 

 

 

 

METTAMEDITASJON

I dag har jeg laget en guidet mettameditasjon til deg. Den kan virke litt skremmende for en som er ny i meditasjon.  Men mettameditasjon er en nydelig praksis. Metta betyr vennlighet, eller omtanke for andre, på engelsk ”loving-kindness”.

Mettameditasjon har som hensikt å gi medfølelse og til andre, og til oss selv. Om du føler deg distansert, eller føler ordene ikke treffer deg, forsøk noen ganger likevel.  Noen ganger føles den kraftfull, andre ganger tørr og intetsigende.  Men det skjer noe med oss, hver gang vi gjør en metta-meditasjon. Håper du vil gi den en sjanse. Finn et sted du kan ha ro, men metta kan praktiseres hvor som helst.