Velg en side

SELVMEDFØLELSE

Hver eneste gang  jeg setter meg ned fremfor alle kursdeltagerne for å starte en workshop eller yogatime, føler jeg meg veldig ukomfortabel. Jeg starter å snakke om det jeg har forberedt meg på å snakke om, og føler alle i rommet er kritiske, eller ikke liker meg. Jepp, nesten hver eneste gang. Følelsen går over etter hvert. Men på en veldig dårlig dag  gjør den ikke det. Flere som har det sånn?

Poenget mitt er at jeg vet at de fleste i rommet ikke er kritiske til meg ( litt kritisk skal man alltid være mener rebellen) og jeg vet at dette er et vrangbilde i mitt hode. Dersom følelsen min hadde hatt rot i virkeligheten, hadde vel ingen orket å betale for å  høre på meg…

Så hvorfor fortsetter jeg å tenke slik?

Hvorfor har jeg ikke etter alle disse årene funnet en trygghet i å snakke for en forsamling? Hvorfor fortsetter jeg å se meg i speilet og tenke at jeg ikke er pen? Hvorfor fortsetter jeg å tenke at ingen vil  høre på det jeg har å si når jeg vet dypt i hjertet at jeg definitivt har masse å bidra med?

Vår selvkritikk er et ego drevet av redsel. Et ego som ikke tør å gi fra seg kontrollen i frykt for å bli såret.  Om vi vil ha tilgang til den kunnskapen vi bærer med oss i hjertet må vi starte jobben med å la egoet finne trygghet.

 

Vår selvkritikk er et hjerte tvunget til stillhet. 

Vi må gi det rom til å snakke.

Og det er et daglig arbeid. 

 

Den fineste måten jeg vet om for dette, er mettameditasjon. Meditasjon for selvmedfølelse.

Her er min versjon om du vil prøve.

 

Dagens hvile er liggende vridning. Gå inn i øvelsen med mykhet, og kjenn at hele kroppen får slappe av .

Legg deg på matten mot høyre side. La øverste fot hvile mot 2-3 pledd som en støtte. La så venstre arm strekkes ut mot venstre side slik at venstre side av brystet får åpnet seg litt. Velg selv om du vi har armen oppover eller nedover, kjenn hva som passer deg best.

I stillingen: ansikt og nakke slapper av, la skuldrene myke seg opp. La kroppen langsomt finne en tyngde mot gulvet. Bli der hvor pusten er fri og myk.

Ligg 3 -4  min på hver side. Avslutt med å ligge på rygg, trekke knærne mot magen og vugge rolig fra side til side. God hvil!