Velg en side

Hvordan finne dine indre verdier

Kanskje du allerede lever etter dine indre verdier, men mange av oss har ikke mer enn en vag idé om hva disse er. Og mange av oss oppdager først hva disse er når vi står til knes i gjørma. Mao, når vi ikke lever etter indre verdier. Slik var det for meg. En dag innså jeg at den jeg var blitt, karrieren jeg hadde valgt, og livet jeg levde, på ingen måte gjenspeilte hva som var viktig for meg.  Om vi føler at det vi gjør ikke er forankret i våre verdier, blir vi fort tappet for energi.

Når vi har mer omsorg for oss selv, spør vi egentlig  Hva er mitt behov? Hva trenger jeg å vite om meg selv, akkurat nå?

Men dersom du ikke er bevisst dine indre verdier er det ikke alltid like lett å vite hva dine behov er.

La oss gjøre en øvelse. Finn penn og papir og skriv ned. Er du klar?

Forestill deg at du sitter som gammel og tenker tilbake på livet du har levd.  Når du tenker tilbake kjenner du glede over de valgene du har tatt. Og selv om ting til tider har vært  utfordrende, har du virkelig klart å gi livet ditt mening.

Hvilke indre verdier har du levd etter? Hvilke indre verdier ga deg glede?

 

Indre verdier kan være så mye…  frihet, sannhet, være autentisk, reiser, hjelpe andre, familie, naturen, ect…  du vet selv best hva disse er. Kanskje du har mange? Skriv ned det du kan komme på.  Om du har mange, er det noen som er viktigere enn andre? Kanskje det er en verdi som er spesielt viktig for deg? Om du vil, skriv den ned, eller gjør den til et løfte for deg selv:

”I mitt liv vil jeg ……… ”

 

For min del endte min viktigste verdi som en tatovering på armen!

Den historien skal jeg fortelle en annen gang …

 

 

Hvileøvelse, 5-7 minutter 

Her er bretteguide til pleddene.

Mange av oss opplever at øvre rygg og skuldre runder fremover, kanskje fordi ryggen vår er sånn naturlig, eller kanskje vi har små barn vi har bært og løftet på over en tid, eller kontorryggen har innhentet oss.

Denne hjerteåpneren kan gi energiflyt til et område som er låst og stramt, i mange tilfeller så stramt at det hindrer pustemuskelen vår diafragma å bevege seg optimalt.

Når det er sagt: Ikke overdriv denne stilingen ved å løfte brystet for høyt.. Jeg vet det kan være fristende, men husk at dette er en restorativ hvile. Brett 1 pledd i modell 1 eller 2 og legg dette på tvers over øvre halvdel av matten. Lag en rull av 2 pledd til å ha under knærne. Har du noen ekstra puter eller pledd? Bygg enda høyere under knærne.

Legg deg ned på rygg slik at øvre pledd løfter brystkassa, skuldrene og nakken hviler på gulvet (Du kan gjerne ha et tynt pledd under hodet om du vil)

Armene kan strekke seg ut, eller ligge som “kaktusarmer”. Kjenn etter om løftet i brystet føles anstrengt. På bildet har jeg alt for høyt løft, min rygg ville ikke klart å ligge der over lengre tid. Reduser høyden slik at løftet føles uanstrengt.

La kroppen slappe av, ansikt og kjever er myke. La pusten også finne mykhet her.